Co było punktem zwrotnym w Pana karierze?
W 2008 roku w premierowej edycji konkursu Polish National Sales Awards zostałem nagrodzony Oskarem Sprzedaży. Uznano mnie za najlepszego sprzedawcę, lidera i wzór do naśladowania. To był wielki zaszczyt. Do tej pory jestem z tego osiągnięcia bardzo dumny. Nabrałem wtedy wiary we własne możliwości. Dodam, że udział w tym konkursie był dla mnie trampoliną w rozwoju zawodowym, utwierdził mnie w przekonaniu, że nie ma rzeczy niemożliwych. Po otrzymaniu nagrody moja kariera nabrała tempa, niebawem awansowałem na stanowisko area sales managera. Od tego momentu zarządzam zespołem sprzedażowym. Przekazuję swoją wiedzę i doświadczenia, zarażam pasją do sprzedaży, mam przyjemność rozwijać kompetencje sprzedażowe pracowników z nadzieją, że wkrótce któryś z nich pójdzie w moje ślady. Obecnie jestem członkiem komisji sędziowskiej tego konkursu i dzięki temu spotykam wybitnych praktyków i teoretyków z różnych dziedzin rynku. Mogę czerpać z doświadczenia doskonałych sprzedawców, perfekcyjnych trenerów, profesjonalnych menedżerów i profesorów z imponującym dorobkiem.
Jaką osobą trzeba być w biznesie?
Odważną, otwartą, odporną – takie 3×O. Musimy mieć odwagę, by podejmować wyzwania. Mieć otwarty umysł na innowacyjne podejście, otwarte uszy i oczy, by słuchać i podpatrywać współpracowników i konkurencję. Być odpornym na niepowodzenia, by móc szybciej wyciągać wnioski i wdrażać korekty. Te trzy cechy są fundamentem naszej skuteczności, ale potrzebne są jeszcze wartości. Hierarchia wartości składa się na to, kim jesteśmy. Dla mnie najważniejsza jest etyka postępowania, która powoduje, że działam uczciwie, a moje decyzje są transparentne. Ludzie, klienci muszą nam zaufać.
Co w takim razie jest kluczem do sukcesu?
Najważniejsi w biznesie są ludzie. Dobrzy pracownicy nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą! Znalezienie ich, zarządzanie nimi, inspirowanie ich i zatrzymanie przy sobie to jedno z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed menedżerami. A to, czy uda się temu sprostać, na dłuższą metę odgrywa decydującą rolę w sukcesie i rozwoju każdego biznesu. To jest trochę tak jak ze wspinaczką wysokogórską. Od zespołu ludzi zależy, czy uda się wejść na K2, Elbrus czy inny szczyt. Każdy ma swoją rolę w ekspedycji, każdy ma inne zadanie, w którym jest dobry. Wyjęcie choćby jednego elementu z tej układanki może zaważyć na tym, czy osiągniemy sukces, czy też będziemy zmuszeni do odpuszczenia ataku na szczyt.
Krzysztof Wilma
Kierownik obszaru sprzedaży, Kompania Piwowarska SA
Słuchacz programu MBA w WSB w Gdańsku
DO POBRANIA:
Informator MBA WSB Gdańsk Krzysztof WILMA