Learning & Development: Kształcenie talentów w firmach
– taki jest temat tegorocznego konkursu IX edycji Polish National Sales Awards (PNSA). W siedzibie Business Centre Club odbyła się inauguracja tegorocznego konkursu i podsumowanie ubiegłorocznej aktywności PNSA. Spotkanie poprowadziła Elżbieta Pełka, Prezes PNSA. Inauguracji towarzyszyło wręczenie certyfikatów sędziom tegorocznej edycji konkursu oraz wystąpienia Michała Mrowca, Józefa Wancera, Henryka Muchy i Michała Pilkiewicza.
Elżbieta Pełka, Prezes PNSA, otwierając spotkanie, podkreśliła rolę PNSA w środowisku – „PNSA motywuje pracowników do osiągania doskonałych wyników, promuje najlepszych sprzedawców, uczestnicy cenią sobie możliwość bycia ocenianym przez niezależnych ekspertów. Konkurs PNSA daje możliwość porównania się z innymi sprzedawcami w branżach, jest wydarzeniem ogólnokrajowym, pozwala stworzyć profil idealnego sprzedawcy. Ten profil czyli tzw. „role model” jest bardzo często podkreślany i na to zwraca się baczną uwagę”.
Podsumowując VIII edycję konkursu, Elżbieta Pełka przedstawiła również plany na tegoroczną, IX edycję konkursu oraz na inne działania PNSA. „Konkurs PNSA jest ważnym elementem, ale nie jedynym. Naszą misją jest działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstw poprzez wspieranie etosu profesjonalnego sprzedawcy. To jest nadrzędny cel, który przyświeca nam we wszystkich działaniach. Jeżeli chodzi o obszary naszych działań PNSA, to oprócz konkursu, jest to również proces certyfikacji, o którym coraz częściej i coraz więcej mówimy. Nie zapominamy także o promocji najlepszych praktyk, integracji środowisk sprzedaży „code of best practice” czy PNSA Elite Sales Club. Myślimy o stworzeniu PNSA Sales Think Tank, o internacjonalizacji konceptu PNSA, szkoleniach, fundrisingu, działaniach legislacyjnych i fundacji” – mówiła Elżbieta Pełka, Prezes PNSA
Uczestnicy spotkania mieli okazję obejrzeć filmy z dwóch znaczących wydarzeń PNSA, które miały miejsce w 2016 roku: ze spotkania Elite Sales Club z Lordem Bilimorią oraz film z Gali PNSA, która odbyła się w grudniu 2016 r. Szerszemu gronu zaprezentował się także SUPERSPRZEDAWCA roku 2016 PNSA, Jarosław Jóźwiak – Dyrektor Działu Klimatyzacji w LG Electronics. Mówił o tym, że konkurs PNSA gwarantuje dołączenie do grona profesjonalistów w dziedzinie sprzedaży, a wzięcie udziału w VIII edycji konkursu PNSA potwierdziło jego kompetencje jako dyrektora sprzedaży.
Następnie, Przewodniczący Kapituły Sędziowskiej PNSA Michał Pilkiewicz uroczyście wręczał certyfikaty obecnym sędziom, członkom Komisji Sędziowskiej PNSA na lata 2017/2018. W tym roku dwóch nowych sędziów uzyskało akredytację Kapituły Sędziowskiej PNSA i zostało powołanych do grona sędziów konkursu. Są nimi Krzysztof Wilma i Tomasz Zimmer.
Uczestnicy inauguracji mieli także okazję wysłuchać wystąpień znanych ekspertów, którzy mówili o wyzwaniach czekających branżę sprzedażową.
W swoim wystąpieniu Michał Mrowiec, Wiceprezes ds. sprzedaży w Kompanii Piwowarskiej, poruszył temat wyzwań stojących przed działami sprzedaży w sytuacji dynamicznie zmieniającego się rynku. Jako kluczowe warunki osiągnięcia sukcesu na tym polu wskazał m.in. jakość relacji z klientami, dostosowanie modelu dotarcia do klienta oraz szybkość, innowacyjność i kompleksowość działań. Podkreślił przy tym, jak wiele zależy od ludzi – poziomu zaangażowania, profesjonalizmu i wreszcie skuteczności handlowców. To właśnie te czynniki przyczyniają się do wzrostu sprzedaży.
Józef Wancer, Przewodniczący Rady Nadzorczej BGŻ/BNP Paribas, mówił o sposobie budowania talentów w firmach. Powiedział, że talenty te są nam potrzebne na każdym szczeblu zarządzania. Są one także niezbędne do tego aby dać przykład innym. Należy zwracać uwagę na charakterystykę pracownika, jego osobowość. Istotną rolę odgrywają misja i kultura korporacyjna a przedsiębiorstwa opierają swoje działania o „portret klienta”. Ważnymi czynnikami są ład korporacyjny (corporate governance), wymagalność zasad compliance i etyka. Kluczową sprawą jest aby umieć rozpoznać talent pomiędzy liderami a menadżerami.”
Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny, opowiedział o transformacji w sprzedaży czyli absolutnej orientacji na Klienta. W swoim wystąpieniu przedstawił przykład organizacji PGNiG, rynku biznesowego i indywidualnego, na którym działa przedsiębiorstwo, a także innowacji, którym będzie poddawane. Szansę na transformację w sprzedaży widzi on we współpracy z samorządami i we wprowadzaniu nowych produktów do oferty firmy. Podkreślił, że elementem transformacji jest również sukces i radzenie sobie z konkurencją istniejącą na rynku.
Inaugurację zamknęło wystąpienie Michała Pilkiewicza, Director Supplier Services East Europe QunitilesIMS, który omawiał podejście strategiczne do udziału w konkursie PNSA zwracając uwagę na korzyści dla uczestników i firm. Podkreślił w swoim wystąpieniu, że Polish National Sales Awards to nie tylko konkurs ale jednocześnie rozmowa o tych, którzy tworzą różnicę i dają przewagę na rynku, a dla laureatów jest to niezwykłe doświadczenie, prestiż, możliwość dalszego rozwoju kariery zawodowej. Polish National Sales Awards pomaga w budowaniu wizerunku marki oraz wprowadzaniu najwyższych etycznych standardów sprzedaży i obsługi klientów w firmach, które biorą udział i zgłaszają swoich kandydatów w konkursie. Każdy laureat konkursu PNSA jest jego ambasadorem dbającym o umacnianie wartości i etyki zarówno w swoim przedsiębiorstwie jak i w całej branży sprzedaży w Polsce.