Firmy, które stawiają na ciągły rozwój swoich zespołów obsługi klienta, zyskują przewagę konkurencyjną, głównie za sprawą wzrostu jakości świadczenia usług, a także zwiększenia lojalności klientów, jak i samych pracowników. Czym jest continous improvement process? Jak skutecznie wdrożyć go w życie pracowników zajmujących się obsługą klientów?
Czym jest continuous improvement process w obsłudze klienta?
Continuous improvement proces (często używany skrót: CIP), czyli proces ciągłego doskonalenia, to systematyczne podejście do identyfikowania i wprowadzania ulepszeń w działalności organizacji. W kontekście obsługi klienta oznacza to stałe dążenie do podnoszenia jakości interakcji z klientem, najczęściej przez analizę działań, wprowadzanie innowacji i regularne szkolenie pracowników. Celem CIP jest nie tylko eliminacja błędów, ale też optymalizacja wszystkich aspektów działania firmy (nie tylko funkcjonowania specjalistów ds. obsługi klienta), które wpływają na doświadczenia klientów.
Jakie korzyści przynosi CIP?
Wprowadzenie continuous improvement process w obsłudze klienta prowadzi do znaczącej poprawy efektywności działań. Dzięki dostępowi do szkoleń oraz możliwościom doskonalenia swoich umiejętności, pracownicy stają się bardziej kompetentni i pewni siebie w codziennej pracy. To z kolei przekłada się na szybsze i bardziej skuteczne rozwiązywanie problemów klientów, co zwiększa ich satysfakcję i lojalność wobec firmy.
Dzięki CIP firmy lepiej adaptują się do zmieniających się warunków rynkowych. Proces ten umożliwia szybkie reagowanie na nowe potrzeby klientów, wdrażanie innowacji oraz dostosowywanie strategii obsługi klienta do aktualnych trendów. W efekcie, organizacje są w stanie utrzymać wysoką jakość obsługi klienta, niezależnie od zewnętrznych czynników. Jest to szczególnie istotne w okresach zawirowań lub wręcz kryzysów na rynku, gdy klienci szczególnie doceniają stabilność oraz profesjonalizm.
Jak CIP wpływa na jakość obsługi klienta?
Proces ciągłego doskonalenia umiejętności w obsłudze klienta z reguły prowadzi do podniesienia standardów jakościowych w całej organizacji. Dzieje się tak tylko, jeśli menedżerowie lub dyrektorzy regularnie analizują działania (zarówno rutynowe, jak i nietypowe sytuacje), a następnie rzeczywiście wdrażają ulepszenia lub eliminują zauważone błędy. Klienci zauważają te zmiany, dzięki nim są zadowoleni i mają jeszcze większą chęć kontynuowania współpracy.
Jakie są najważniejsze obszary do doskonalenia się w obsłudze klienta?
Najważniejszym obszarem do doskonalenia się w customer service jest rzecz jasna komunikacja z klientem. Istotne umiejętności, które powinni trenować pracownicy, to aktywne słuchanie, zadawanie konkretnych, ale rzetelnych pytań oraz precyzja. Pracownicy muszą wiedzieć, jak dostosować swój sposób komunikacji do indywidualnych potrzeb każdego klienta – jest to szczególnie wymagające, jeśli obsługują go w innym, obcym języku.
Co więcej, każdy pracownik obsługi klienta powinien być przygotowany na szybkie i skuteczne reagowanie na trudne sytuacje. Przy pośpiechu dużą rolę odgrywa dobra znajomość procedur, a tych mogą nauczyć tylko inni pracownicy. W praktyce przydaje się również pewna elastyczność (choć nie za duża) oraz umiejętność podejmowania szybkich decyzji w nietypowych okolicznościach. Ciągłe doskonalenie w tym zakresie zwiększa zdolność firmy do efektywnego rozwiązywania problemów, a więc i do utrzymania wysokiej jakości obsługi.
Jeśli już mówimy o szkoleniach prowadzonych wewnątrz firmy, dobra znajomość oferowanych przez nią produktów i usług jest właściwie niezbędna. Specjaliści ds. obsługi klienta czy key account managerowie zawsze muszą mieć w sobie coś ze sprzedawcy, ponieważ wielu klientów oczekuje, że im nie tylko zaoferują wsparcie merytoryczne, ale też doradzą przy wyborze dodatkowych usług. Regularne szkolenia i aktualizowanie wiedzy na temat nowych produktów są zatem niezbędne, aby utrzymać wysoki poziom kompetencji pracowników.
Metody ciągłego doskonalenia umiejętności
Ciągłe doskonalenie umiejętności w obsłudze klienta wymaga stosowania metod, które umożliwiają pracownikom zdobywanie nowych kompetencji i rozwój tych już posiadanych. Wyjaśniam, jakie są najważniejsze metody, które składają się na continuous improvement process.
Szkolenia i warsztaty
Regularne szkolenia i warsztaty pozwalają pracownikom na zdobycie nowych umiejętności oraz na aktualizację wiedzy w zakresie najlepszych praktyk obsługi klienta. Dzięki interaktywnym formom nauki, pracownicy ćwiczą w praktyce nowe techniki i metody pracy, co przekłada się na ich lepsze przygotowanie do codziennych wyzwań.
Mentoring
Mentoring zakłada indywidualne podejście do rozwoju pracowników. Dzięki wsparciu doświadczonych mentorów lub coachów, pracownicy skupiają się na doskonaleniu swoich słabych stron oraz rozwijaniu talentów. Regularne sesje coachingowe pomagają w bieżącym rozwiązywaniu problemów oraz w budowaniu długofalowych strategii rozwoju.
Regularny feedback
Analiza wyników pracy oraz regularny feedback od klientów i przełożonych są niezbędne dla ciągłego doskonalenia umiejętności. Dzięki nim pracownicy są w stanie na bieżąco wprowadzać ulepszenia w organizację swojej pracy, a także lepiej rozumieć oczekiwania klientów. Feedback pozwala również na identyfikację obszarów wymagających poprawy i daje możliwość szybkiego reagowania na ewentualne problemy.
Samodzielne kształcenie
Samodzielne kształcenie się poprzez korzystanie z literatury branżowej, kursów online czy udział w konferencjach jest równie ważne, a nawet ważniejsze od działań organizowanych przez pracodawcę. Pracownicy, którzy aktywnie poszukują nowych źródeł wiedzy, zyskują przewagę nad swoimi kolegami oraz koleżankami – ale tylko, jeśli rzeczywiście zależy im na poszerzaniu posiadanej wiedzy.
Jak motywować zespół do ciągłego doskonalenia się?
Motywowanie zespołu do ciągłego doskonalenia się wymaga środowiska pracy, które sprzyja rozwojowi. W tym kontekście największą rolę odgrywa docenianie i nagradzanie zaangażowania pracowników w podnoszenie swoich umiejętności. Firmy, które wprowadzają systemy nagród za osiągnięcia w doskonaleniu obsługi klienta, zauważają później większe zaangażowanie zespołów i lepsze wyniki. Wsparcie pracowników przekłada się również na ich lojalność, zmniejsza retencję w zespole.
Najczęściej spotykane narzędzia do motywowania pracowników do samodoskonalenia się to regularne szkolenia, dostęp do materiałów edukacyjnych oraz wsparcie ze strony mentorów lub buddych. Nie wolno również zapominać o kwestiach czysto finansowych – dodatkowe premie lub podwyżki nagradzające zdobyte umiejętności lub wzrost efektywności są najskuteczniejszym motywatorem. Równie istotne jest zapewnienie możliwości awansu pionowego lub poziomego w strukturze organizacji. Pracownicy, którzy czują, że firma inwestuje w ich rozwój i zapewnia im rzeczywiste (a nie pozorowane) możliwości rozwoju kariery, są bardziej skłonni angażować się w procesy doskonalenia.
Jak zmierzyć efektywność działań z zakresu CIP?
Efektywność działań związanych z ciągłym doskonaleniem umiejętności w obsłudze klienta mierzy się za pomocą analizy wyników satysfakcji klientów. Aby to zrobić, niezbędne jest regularne przeprowadzanie ankiet wśród klientów, a następnie opracowywanie na ich podstawie odpowiednich wskaźników. W sektorze obsługi klienta najczęściej są to: Net Promoter Score (NPS) oraz Customer Satisfaction Score (CSS), przy czym w ostatnich latach CSS znacznie bardziej zyskuje na znaczeniu. Tylko twarde dane są w stanie powiedzieć, czy faktycznie doszło do poprawy, czy też działania nie przyniosły pożądanych rezultatów.
Nie należy rzecz jasna zapominać o monitorowaniu wyników pracy pracowników. Wielu pracodawców znacznie przesadza ze standaryzowaniem poszczególnych wskaźników, ale mimo to warto na nie zerkać. Jeśli doszło do wzrostu liczby pozytywnych opinii od klientów, skrócenia czasu rozwiązywania problemów czy zmniejszenia liczby reklamacji to znaczy, że działania z zakresu CIP przynoszą oczekiwane rezultaty. Jeśli tak się nie dzieje, to wcale nie musi być to zły znak – być może zespół obsługi klienta jest już wystarczająco wytrenowany i świetnie radzi sobie ze swoimi codziennymi zadaniami.
Prezeska zarządu Polish National Sales Awards, właścicielka agencji PR Pełka i Partnerzy, członkini zarządu British-Polish Chamber of Commerce. Przewodnicząca Rady Nadzorczej spółki Sunway Network S.A. (dawniej Prosta Giełda S.A). Fellow of The Royal Society of Arts (RSA), Fellow of The Chartered Institute of Marketing.